mantelzorger? Hoe houd jij het vol?

Mantelzorger? 3 stappen om het langer vol te houden!

In deze blog vertel ik mijn verhaal als mantelzorger. Net als veel andere mantelzorgers was ik binnen de kortste tijd oververmoeid. Ik deel graag drie stappen met je, die mij hebben geholpen om het vol te houden.

Mijn vader

Mijn vader heeft kanker. Hoewel hij niet de jongste meer is (83) schrik ik als ik de diagnose hoor. Hij is ziek, heel erg ziek en hij wordt niet meer beter. De bijwerkingen van een chemokuur zijn zo heftig dat hij het besluit neemt om te stoppen. De tijd die hij heeft wil hij, samen met mijn moeder, optimaal leven.

De schrik

Het is of ik wakker schrik en opeens heel diep besef hoeveel ik van mijn vader houd. Ook ik wil de tijd, die wij als vader en dochter hebben, optimaal gebruiken. Àlles heb ik daarvoor over.

Op de trein…

Ik ben geschrokken maar, misschien herken je dat wel, ik voel me juist sterk en krachtig. Ik regel dingen, rijd heen en weer naar het ziekenhuis, probeer mijn moeder te steunen en bezoek hem zo vaak ik kan. Ik pas mijn agenda aan voor bezoek aan behandelaars en ben zo flexibel als een tuinslang. Totdat ik me na drie maanden ‘niet zo lekker’ voel. Ik ben doorlopend moe en gestrest.

Hm….

In diezelfde periode volg ik een opleiding tot lichaamsgericht coach. Tijdens de les over burn-out herken mezelf op nèt iets teveel van de volgende punten…

  • lichamelijke uitputting
  • concentratie- en geheugenklachten
  • gevoelens van incompetentie en kwaadheid
  • gevoel van falen
  • slaapproblemen, piekeren, gespannen zijn
  • nergens meer toe kunnen komen
  • hoofdpijn, maagpijn en/of spierpijn

Boem

We gaan op vakantie. Ik heb geen zin, heb enorme moeite om me los te maken van mijn ouders, maar ik vertrek toch en daardoor sta ik eindelijk, ‘boem’, stil. Nu voel ik pas ècht hoe moe ik ben. Ik kijk achterom en zie dat ik onderweg een deel van mijn eigen leven ben kwijtgeraakt. Ik kan bijna alleen nog denken aan mijn ouders. Mijn relatie, mijn werk, mijn vrienden, ik weet niet eens meer hoe mijn ‘oude’ leven eruit ziet. Niet dat mijn ouders deze inzet van mij vragen, ik besef dat ìk het zelf doe. Wàt doe ik eigenlijk om zo moe en leeg te worden? Tijd voor zelfonderzoek naar één van de bananenschillen waarop ik onderweg ben uitgegleden.

De bananenschil

De grootste en gladste schil is dat ik ongemerkt terug ben gestapt in mijn oude kind-patroon, de manier waarop ik als kind geleerd heb met spanningen om te gaan. Mijn kind patroon is: ‘mijn best doen’. Niet een beetje, maar mijn stinkende best, alsof mijn leven ervan afhangt! Ik ontdek dat het niet de tijdsduur is die ik als mantelzorger bij mijn ouders doorbreng waardoor ik me leeg en moe voel, maar mijn manier van bij mijn ouders aanwezig zijn. Zodra ik in mijn auto stap sta ik al in de stand ‘beste beentje voor…’

Waarom?

Waarom doe ik dit? Heel simpel: uit liefde en om lief gevonden te worden! Elk kind heeft momenten dat het spanningen voelt. Spanningen van zichzelf en/of van de ouders. Dan wil je gerustgesteld worden door de aandacht en liefde van je ouders, maar die zijn niet altijd (emotioneel) beschikbaar. Wat doe je dan als klein maar dapper mensenkind? Je verzint een list. Met de onbewuste bedoeling om je ouders te helpen en zelf weer liefde te kunnen ontvangen. Al de gedragingen hieronder zijn voorbeelden van kinderlijke listen. Superslim eigenlijk!

  • doen of je er niet bent, jezelf als het ware ‘onzichtbaar’ maken, zodat je ouders in ieder geval geen extra last van jou hebben
  • zeuren, zodat je je ouders afleidt van hun eigen spanningen
  • de ellende naar je toe trekken, tot je er zelf bijna onder bezwijkt, zodat je ouders het minder zwaar hebben
  • ruzie maken, zodat je een bliksemafleider bent
  • controle houden, heel goed opletten en precies de regels volgen om onverwachte en nare dingen tegen te houden

Helaas….

Het punt is, je trucs werken niet altijd zoals je graag wilt:

  • jezelf ‘onzichtbaar’ maken zorgt ervoor dat je niet gezien en gehoord wordt
  • zeuren roept eerder irritatie en afwijzing op, dus zorgt het er niet voor dat je behoefte aan erkenning wordt vervuld
  • dat je de last probeert te dragen voor iemand anders wordt vaak niet eens opgemerkt en je kunt je zorgen nog steeds niet delen
  • door ruzie te maken krijg je ruzie terug en niet de positieve woorden waar je naar verlangt
  • door controle te houden, houd je de ander (onbewust) op afstand in plaats van dat je een knuffel krijgt

Nieuwe situatie, oude patronen

Als je volwassen bent is het tijd om te stoppen met kinderlijk gedrag. Het is immers het moment om, ook emotioneel gezien, voor jezelf te gaan zorgen. Meestal gaat dat best goed totdat je opeens te maken krijgt met een nieuwe, schokkende situatie, zoals bijvoorbeeld de diagnose kanker van een ouder. Dan heb je behoefte aan houvast en komen als vanzelf oude, bekende, vertrouwde kind-patronen tevoorschijn. Ik merk het bij mezelf en ik ben niet de enigste.

Ja, jij ook!

Maak je geen illusies, jij hebt ook een kind-patroon geleerd. We ontkomen er niet aan, ieder kind heeft ze nodig om te groeien en dat is helemaal niet zo erg. Iets wat je hebt aangeleerd kun je tenslotte ook weer afleren.

Er is hoop!

Welke stappen kun je nemen om meer in balans te komen?

  1. Zoek het lek.

Dat betekent: afstand nemen, zodat je zicht krijgt op je kind-patroon. Niet iedereen heeft de kans om, zoals ik deed, op vakantie te gaan, maar dat is ook niet noodzakelijk om deze stap te doen. Sterker nog: het is zeker geen garantie voor succes, je neemt tenslotte jezelf mee op vakantie… Ook zonder vakantie kun je tijd vrijmaken en je bewust eens op je eigen gevoelens richten.

  1. Maakt het lek dicht.

Dat betekent dat je zelf de regie weer neemt. Ik focuste helemaal op mijn ouders en verwaarloosde mijn werk, relatie en vrienden. Dat wilde ik niet meer, dus heb ik daar meer tijd voor vrijgemaakt. Belangrijkste was eigenlijk dat ik mijn relatie, werk en vrienden ook weer belangrijk kon vinden.

  1. Vul de energievoorraad bij.

Dat betekent goed slapen, eten, beweging, frisse lucht, aandacht en zorg ontvangen van lieve mensen. Ik leerde ook mezelf weer belangrijk genoeg te vinden om goed voor mezelf te zorgen.

Wat levert het je op?

  1. Je begrijpt jezelf beter.

Daardoor creëer je ruimte om eventuele schuld- of schaamtegevoelens los te laten en krijg je meer rust in je hoofd en in je hart.

  1. Je kunt keuzes maken die bij je passen.

Daardoor krijg je meer tijd en doe je de dingen die je ècht wilt, je hebt meer regie over je leven.

  1. Je hebt meer energie, bent flexibeler en raakt niet meer uitgeput.

Daardoor kun je weer genieten van samenzijn. Je bent niet meer alleen, je hebt weer reisgezelschap.

Samenvatting:

Als je mantelzorger bent voor iemand die kanker heeft en je voelt je uitgeput, ga dan na of je in een kind-patroon bent gestapt dat energie vreet. Stap eruit, pak de leiding over jezelf terug, zorg voor jezelf en geniet van Rust, Regie en Reisgezelschap.

Pffffff, moet ik dat óók nog?

Nee, je hoeft niks. Uit je kind patroon stappen is een keuze, niemand kan je dwingen. De andere kant is ook waar: niemand anders kan het voor je doen, maar als jij het wilt en het als mantelzorger langer vol wilt houden, dan kàn het wel.

Inge Hidding

* Dit blog heb ik drie jaar geleden geschreven. Inmiddels is mijn vader overleden en ben ik mantelzorger voor mijn moeder. Natuurlijk kom ik daarin dezelfde uitdaging tegen…

Heeft het thema je interesse?

Welkom op het SYMPOSIUM In het oog van de storm, over de invloed van kanker op relaties op 29 maart in Ede. Meer informatie: https://www.che.nl/evenementen/symposium-het-oog-van-de-storm-de-invloed-van-kanker-op-relaties

Ben je een professionele coach en heb je interesse om je te specialiseren?

Academie CRK biedt trainingen aan voor professionele coaches die zich willen specialiseren in coaching rondom kanker. Lees meer op deze website over de mogelijkheden.

Rust in jou Previous Post
Oncologieverpleegkundige en docent Next Post

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Bekijk ons privacybeleid

Sluiten